Ogólnopolski Projekt Edukacyjny- Dzieci programują - PogłówkujMY
Dzieci z oddziału przedszkolnego uwielbiają zabawy darami Froebla, często po nie sięgają i potrafią je bardzo kreatywnie wykorzystywać podczas zabawy. W tym pierwszym półroczu realizowaliśmy projekt edukacyjny „Pogłówkujmy”
PogłówkujMY – to projekt dla nauczycieli, którzy chcą, aby ich dzieci rozwijały u siebie kreatywność, aktywne działanie i innowacyjność.
Projekt realizowany był od października do stycznia. W każdym miesiącu umieszczaliśmy zadania z różnymi wariantami wiekowymi, które realizowaliśmy w dowolnym momencie.
W tym roku wykonywaliśmy zadania logiczne, łamigłówki i gry, które sprzyjają rozwijaniu kreatywności i pomysłowości, wytrwałości, cierpliwości oraz współpracy.
CEL
Pobudzanie aktywności dzieci i ich twórczego myślenia, nauka współpracy w grupie, kształtowanie właściwej postawy i charakteru młodego człowieka.
Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość i koncentrację, łamigłówki, zabawy logiczne, zagadki detektywistyczne.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– rozbudzenie ciekawości poznawczej i zainteresowań dzieci;
– rozwijanie pamięci, kreatywności oraz kształtowanie logicznego myślenia i prawidłowego wnioskowania;
– wdrażanie uczniów do analizowania sytuacji problemowych;
– wyrabianie umiejętności koncentracji;
– rozwijanie umiejętności przewidywania i planowania, wyciągania wniosków;
– wdrażanie do samodzielnego, twórczego myślenia, poszukiwania różnych dróg dochodzenia do celu;
– rozwijanie umiejętność twórczej współpracy w zespole i dzielenia się własną wiedzą
z rówieśnikami o podobnych zainteresowaniach
Bawiąc się freblowskimi darami dzieci:
- uczą do rozpoznawania i nazywania barw, poszukiwania podobnych kształtów i cech (kulista, lekka, okrągła), określania kierunków, w jakich toczy się piłka, jej położenia (blisko, daleko, wysoko, nisko) i ruchów (toczy się, turla, spada, skacze);
- przygotowują się do odkrywania zjawisk fizycznych, poznawania ruchów przedmiotów, przeprowadzania porównań, odróżniania kształtów, form kulistych od graniastych, budowania w umysłach dzieci linii prostej i krzywej, badania ciężaru, ruchu itp.;
- wzmacniają w swoich umysłach pojęcia: prostokąt, kwadrat, prostopadłościan, pionowo, poziomo, płaski, leży, stoi, krawędź, bok, brzeg, wierzchołek;
- konstruują złożone budowle i kształtów estetycznych;
- mają okazję do komponowania obrazów, łączenia kolorów i figur, układania rytmów, poszukiwania zależności oraz podobieństw zyskują możliwość porównywania długości, odmierzania, nazywania kolorów, układania rytmów, ale także pojedynczych liter czy całych wyrazów
Janowska Angelika