Psycholog szkolny
Szanowni Rodzice,
Sytuacja zamknięcia i izolacji w której się znaleźliśmy uruchamia w nas uczucia, które na co dzień w tak dużej dawce nie były nam znane przed koronawirusem. Lęk, stres i niepewność odczuwamy wszyscy i każdy na swój sposób, na dzieci emocje te działają długofalowo i mają ogromy wpływ na ich rozwój. Na nas, opiekunach spoczywa odpowiedzialność zapewnienia bezpieczeństwa, utwierdzania w miłości i wsparcia w tym trudnym czasie. Ważne aby przypominać sobie o pewnych zachowaniach, które ułatwią nam życie rodzinne.
1. Rutyna daje bezpieczeństwo
Dzieci zarówno te młodsze jak i starsze potrzebują rutyny, daje im ona poczucie bezpieczeństwa. Wspólne stworzenie harmonogramu może być twórcze i ciekawe dla dwóch stron, jednak to na rodzicu spoczywa odpowiedzialność należytego zaplanowania dnia.
Pamiętajmy o ważnych aspektach w życiu dziecka jak czas na zabawę, naukę, kontakt telefoniczny z przyjaciółmi, relaks, czas na prace domowe i obowiązki. Pracujmy, pytajmy i rozmawiajmy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu. Wiele sytuacji nawet te sporne dzięki spokojnej rozmowie mogą zostać zrealizowane.
2. Zachowaj spokój
Opiekunowie w sposób opanowany i cierpliwy powinni rozmawiać o sytuacji związanej z koronawirusem. Media bezustannie bombardują na bezwartościowymi wiadomościami, przez nie czujemy się zmęczeni, napawają nas smutkiem, lękiem, frustracją i niepewnością nasze dzieci to współodczuwają. Pewna grupa dzieci, prawdopodobnie zacznie ignorować sytuację, inna, zamknie się w swoim świecie. Pamiętajmy, to rodzic przekazuje i weryfikuje informacje, które trafiają do jego dziecka, dostosowane do wieku i możliwości.
Coraz częściej spotykamy się z sytuacją kiedy w naszym otoczeniu zaczynają chorować nasi bliscy bądź znane nam osoby, sytuacja ta wywołuje dodatkowy stres. Uświadamiajmy swoje dzieci, że choroba przebiega z reguły łagodnie, można ją leczyć, pamiętajmy aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym, przypominajmy przy każdej możliwej okazji o częstym myciu rąk, aby nie dotykać twarzy i zostać w domu, prowadzić zdrowy tryb życia i odpowiednio się odżywiać.
Rozmawiajmy o tym jak nasze dzieci się czują czy ich coś boli, pytajmy o samopoczucie, dzięki temu będziemy mogli zareagować w odpowiednim czasie.
Jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym, nie dzielmy się z dziećmi swoimi lękami i obawami dla nich może oznaczać to zbyt wiele, długotrwały stres może zagrażać prawidłowemu rozwojowi dziecka. Rolą rodzica jest zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
3. Emocje są dobre
Dzieci są w trudnej sytuacji wraz z zamkniętymi szkołami, zajęciami dodatkowymi, ograniczeniami w spotkaniach często są zagubione, czują że coś tracą, sytuacja może być dla nich niezrozumiała, próbujmy rozmawiać z nimi o towarzyszących im emocjach. Pytajmy o smutek i radości. Z perspektywy dorosłego sytuacja w której znalazły się dzieci jest nie zawsze zrozumiała jednak dla nastolatka lub młodszego ucznia może to być bardzo poważny problem. Wspieraj swoje dziecko, bądź wyrozumiały, okazanie zrozumienia, rozmowa i bycie blisko jest najlepszym rozwiązaniem.
4. Czas jest ważny
W obecnej sytuacji ważny jest relaks dla wszystkich członków rodziny, pozwoli on rozproszyć myśli. Bawcie się, spędzajcie wspólnie czas na gotowaniu, pieczeniu, rysowaniu, planszówkach, rozmowie. Bądźcie dla siebie mili i wyrozumiali, w miarę możliwości korzystajcie z czasu na świeżym powietrzu i uprawiajcie sport, który uruchamia pewne procesy chemiczne w organizmie dlatego czujemy się lepiej. Ważna jest jakość tego czasu wspólnego a nie ilość.
Miłej lektury....:-)
Z wyrazami szacunku,
Sylwia Pietrzak
psycholog szkolny
sylwia.pietrzaksiwiela@gmail.com
508582538