Podsumowanie i wnioski
Badając losy absolwentów Szkoły Podstawowej w Czelinie, dokonano analizy wcześniej zebranych danych statystycznych.
Badaniem objęto 70 osób, które ukończyły szkołę w latach 2002, 2003, 2004 i 2005. Z danych uzyskanych z wywiadu wynika, że:
- 32 absolwentów (46%) mieszka obecnie w mieście, 38 (54%) na wsi,
- 8 absolwentów (11%) zakończyło edukację na poziomie gimnazjalnym, 13 (19%) uzyskało wykształcenie zawodowe, 22 (31%) zdobyło wykształcenie średnie, 27 (39%) ukończyło studia wyższe lub jest w ich trakcie,
- 46 absolwentów (65,71%) pracuje zawodowo, w tym 7 za granicą, a 24 (34,28%) nie pracuje zawodowo lub wychowuje własne dzieci.
WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z ANALIZY DANYCH
Dla dokonujących badania nauczycieli zadowalającym jest fakt, że żaden z wybranych losowo respondentów nie odmówił współpracy i każdy rzetelnie udzielał odpowiedzi na stawiane mu pytania, co świadczy o dobrych relacjach jakie wypracowano w przeszłości.
Powodem do dumy jest też to, że 70% badanych posiada wykształcenie średnie i wyższe, a wśród nich są i tacy, którzy ustawicznie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe i pracują zgodnie z nimi.
Jak wynika z badania, lokalizacja szkoły na mapie Polski nie stała się powodem do kompleksów badanych absolwentów i nie hamowała ich aspiracji i dążeń do realizacji własnych zainteresowań i marzeń.
Większość badanych mieszka i pracuje na terenie, z którego się wywodzi, tu wychowują też swoje dzieci, z których część jest już obecnie uczniami Szkoły Podstawowej w Czelinie. To natomiast świadczy o zaufaniu jakim darzą placówkę ich rodzice, dawni absolwenci oraz zobowiązuje nauczycieli do jeszcze większych starań w zakresie działań pedagogicznych i opiekuńczo-wychowawczych.
Materiał przygotowany przez:
Kazimierę Atroszko
Mirosławę Łucenko
Anetę Nowek
Małgorzatę Simińską